Interim Management

Interim Management 

Bedrijfskundig Directeur

Patiëntgericht werken in de Zorg
Na 20 jaar ervaring te hebben opgedaan als lijnmanager en ondernemer in het bedrijfsleven werk ik sinds 2014 als bedrijfskundige in de zorg. Ik doe dit op interim basis omdat ik onafhankelijkheid belangrijk vind in mijn werk en omdat ik daardoor in meerdere organisaties kan ervaren tegen welke uitdagingen we als zorgprofessionals we aanlopen. Zo heb ik ervaring opgedaan in rollen als locatieverantwoordelijke (150+ medewerkers) in ouderenzorgorganisaties en als adviseur in onclogische ziekenhuizen en kwam ik er aan den lijven achter dat iedere zorgorganisatie zo haar eigen uitdagingen kent. Als bedrijfskundige zet ik graag i.s.m. bestuurders en de Raad van Toezicht de koers uit en geef ik advies over de wijze waarop obstakels kunnen worden omgezet in successen.

De patiënt of de arts centraal?

De zorg kenmerkt zich doordat historisch de arts centraal heeft gestaan. Nog geen vijftig jaar geleden was er een duidelijk hiërarchische verhouding tussen de "Patiënt" die ziek was en de "Arts" die in de rol van genezer het voortouw nam. Wat is er veel veranderd in de laatste decennia waarbij we gelukkig zien dat steeds meer patiënten zelf de regie nemen en artsen ruimte laten aan mensen om zelf keuzes te maken. Wat ik zie in ziekenhuizen, ouderenzorginstellingen of bij huisartsenzorg is dat er steeds meer gekeken wordt naar een klantvriendelijke wijze van het inrichten van zorgprocessen. Wat ik zo treffend vind aan huisartsenzorg is dat we het allemaal kennen, maar dat slechts weinig burgers echt weten wat er achter de schermen van bijvoorbeeld een huisartsenpost gaande is en welke kosten daarmee gemoeid zijn.